Mandala készítése

 

A mandala készítés lehetőségeiről, technikáiról 

Az általam ismert legősibb készítési mód  a Tibeti szerzeteseké, akik színes homokból készítik el a képeket, majd a végén ezt összesöprik, és a tengerbe szórják a homokot.

 

homokmandalák készítésének óriási előnye, hogy nem folyik össze a festék, nem kell ügyelni, hogy a világosabb színek kerüljenek alapozásként alulra, majd fölé a sötétek, mert a homok befed mindent. Ezzel a technikával szinte homokszemenként lehet "rajzolni", rettentően aprólékos lehet a kép. Ugyanezt üvegfestéssel, vagy vízfestékkel nem lehet elérni, hacsak nem olajjal  vagy akrilfestékkel készítjük a képet.

Az olaj vagy akrilfesték előnye hasonló a homok képhez, egymásra festhetők a színek, teljes lesz a takarás, aprólékos munkát tesz lehetővé a különféle ecsetek használata. Nagy előnye a homokmandalákhoz képest, hogy a színkeverés szinte korlátan lehetőségeket nyújt a tónusozáshoz, színátmenetek kidolgozásához. Hátránya, hogy a mintát előrajzolni nehézkes, kevésbé lesz szimmetrikus  a rajzolat. De nyilván ez már csak gyakorlás meg jó szemmérték kérdése.

Íme egy nagyon gyors és egyszerű festési technika kezdőknek (Javasolt festék: tempera, olajtempera, esetleg akril. Viszonlyag gyorsan kell dolgozni, mert a festék közben rászáradhat papírra.) :

https://www.youtube.com/watch?v=-v0QRrayVlE&feature=related

Az üvegfesték ennél nehezebb technika, szűk mozgástérrel. Az üvegfesték állaga folyékony, tehát szeret elfolyni oda is ahová esetleg nem szeretnénk. Viszont jól keverhető, csodás átmenetek, szándékos befolyások is kialakíthatók, melyek szemet gyönyörködtetőek. Előnye, hogy megvilágítva a legszebb élményt nyújtja. - A minta megrajzolásához kontúrfestéket célszerű használni, amivel a mintát előre felrajzoljuk az üveglapra, vagy fóliára, majd ezután kitöltjük a tereket a festékkel. Egyszerűbb mintázatokhoz, nagyobb felületekhez jó választás.

A következő lehetőség a színes ceruza, amiből létezik ún. akvarell ceruza , azaz "vizes ceruza" is, amit hagyományosan színezésre, de kapargatva majd ecsettel elmosva vízfestékként is lehet használni. Ez két technika egy eszközön belül. - A pasztell vagy művész ceruzák nagyon puhák, jól fednek, vastagabb, nagyobb felületek feltöltésére alkalmasak. Nekem van mindenféle, hogy a legmegfelelőbbet tudjam használni.

Zsírkrétát, pasztellkrétát nem javasolnék, ezek finom mintázatok kidolgozásra nem alkalmasak, valamint porolnak, könnyen maszatolódnak, kenődnek, hullanak is, illetve a fedőképességük sem olyan telt, fehér lyukak maradhatnak a papíron. Szükséges hozzájuk egy ún. rögzítő spray, ami  a porolást megszünteti. Ez egy speciális lakk.

 A manadalák készítésének célja az, hogy egy bizonyos energia levezetődjék bennünk, kirajzoljuk azt magukból., ezáltal feloldódjunk, kiegyensúlyozódjunk.( Én ugyan más céllal is készítek mandalát, de erről majd később.) - A legjobb mandalák akkor készülnek amikor feszültek vagyunk , vagy valamilyen zavartságot kell levezetni. A mandala rajzolása türelmet igényel, vagy éppen türelemre tanít.

 

Kép készítése színes ceruzával.

Mivel én magam színes ceruzával készítem a mandalákat, a továbbiakban ezt a technikát mutatom be.

Első lépés, hogy eszközöket kell beszereznünk. Én A4-es DIPA-ra (műszaki rajzlap, hófehér, sima, vastag) dolgozom, de kezdőknek az A3-as jobban megfelel, amíg a mozdulatok ki nem finomodnak. A nagyobb felületet egyszerűbb ugyan megdolgozni, több részlet kidolgozására is lehetőséget ad, de a kisebb rajzlapon készült rajz meg talán hamarabb elkészül, a kéz nem fárad el annyira, miközben ugye arra törekszünk, hogy minden milliméternyi helyet szépen befedjünk színekkel. Ínhüvely gyulladást azért ne kapjon senki a színezéstől!

102_1280.jpg

Én tehát maradok az A4-es rajzlapnál.

Szükség lesz jó, stabil állítású körzőre, derékszögű és egyenes vonalzóra, egy vékony ceruzára (0,5 mm-es béllel, rotring típusú), illetve egy 0,1 mm-es kihúzó tusra ( a képen sötétkék, Edding márkájú), valamint sok-sok és még több jó minőségű színes ceruzára. Ne spóroljon aki szép képet akar készíteni, mert a ceruza minősége nagyon sokat számít. Nem csupán a színek összetétele fontos, vagy a jó fedőképesség, karcmentesség, homogén színező bél, de az is szempont, hogy ne törjön el a hegy, ne faragjuk el a ceruzát. Nekem 70 db-os készletem van, (Derwent, Faber Castel) de a minimális készlet 12 színű legyen. Kell még puha radír, hegyező. Nagy segítség még egy körsablon, a kisebb körök rajzolásához.

 

Stílusok

Nos, ebből ezerféle van, és én magam is váltogatom őket, most mégis leszűkíteném a lehetőségeket. Van aki tud vagy szeret figurális (felismerhető formájú emandala---nevnap.jpgmberek, állatok, növények, tárgyak) rajzokat készíteni, nekik a szabad, kötetlen stílus lesz a jó. Itt kevesebb a ritmikus ismétlődés, és a szimmetria. - Aki a vonalasabb, műszakibb rajzokban jó, netán nagy Vasarely rajongó, nekik a geometrikus formákból (vonalak, körök, hullámok, cakkok, pontok, ívek, sokszögek...stb) kialakított, sok ismétlődést tartalmazó mandala fog jobban menni. Ez utóbbihoz több türelem, kevesebb rajzkészség kell, míg az előbbinél éppen fordítva. - És persze mindenki úgy kever minden féle formát ahogyan jól esik.:))

mandala---latok.jpg

Ennyit a megjelenés stílusairól. Mindenképpen szólni kell még arról, hogy rajzolás előtt jó eldönteni, hogy van-e egy téma, vagy gondolat, amit meg szeretnénk rajzolni, vagy nincs semmi, csupán egyérzés bennünk, netán úri passzióból szeretnénk csak rajzolgatni. - Ezt azért kell eldönteni, mert ha arra a témára, vagy érzésre figyelünk a rajzolás közben, a rajz sokkal teljesebbé válik. Az elkalandozás itt nem előnyös.

Kezdetben készítsünk egy kötetlen, "semmilyen" rajzot. Ekkor egyszerűen csak mozgatni kell a kezünket a papír fölött, szinte magától készül a kép. Ekkor valójában önmagunkat rajzoljuk bele a képbe, az éppen aktuális lelki állapotunkat, hangulatunkat, vagy éppen egy kiegyensúlyozó állapotot, hangulatot, amire épp szükségünk van. Majd a végén kiderül, hogy mi készült el valójában. Gondolkozni ilyenkor nem szabad. Ez fontos. Vezessen a szív és a kéz. Semmi több nem kell. - Középről szoktam indulni, innen szövődik, bomlik tovább a kép.

Tematikus rajznál viszont rá kell hangolódni a témára, és ez lehet, hogy nem megy azonnal. De ha a téma kedvünkre való, jól tudunk azonosulni vele, akkor rövid időn belül a fejünkben készül el a kép, ami a fontosabb szimbólumokat, rajzos elemeket tartalmazza, sőt sokszor a színeket is. Gyakran előfordul velem, hogy a képet készen látom magam előtt, csak meg kell rajzolni a papírra. De olyan is előfordult, hogy a témáról csak foszlányok jönnek le, ilyenkor egy vázlatot kezdek készíteni, és figyelve a témára, mozgatom a kezem szépen szabadon, hogy alakuljon a kép. Ha tetszik az összhatás, akkor megszerkesztem a műszaki kartonra is. - Ez a módszer valójában egyfajta csatornázás, a témát, mint gondolatot áttranszformálom képpé.

Kezdetben tehát elkészül egy ceruzás rajz, amit majd a tussal kihúzok, és ezután következik a színezés. Ezt nem volt nehéz kitalálni.:)) - Amíg a ceruzás rajzot nem érzem teljesnek, nem húzok ki semmit, sőt kihúzás előtt egy csöppet már arra gondolok, hogy egyes felületek mennyire lesznek színekkel tovább gazdagíthatók, kell -e valóban a fekete kontúr. Ahol fényt szeretnék megjeleníteni, ott nem kontúrozok. Ez részben stílus kérdése is. Hozzám nagyon közel áll az üvegfestés, ezért szeretek kontúrozni, de rajzoltam már kontúrozás nélkül is pl. angyalokat, egyéb fénysugarakat, virágot, amik gyakorlatilag közvetlenül a színes ceruzából kelnek életre. - A kezdéshez most kontúrozott mintát fogok majd készíteni...egyelőre fogalmam sincs milyen lesz, majd kiderül holnap.:))

(Egyelőre ennyi. A második részben képeken keresztül bemutatom, ahogyan a fehér papíron megszületik egy mandala. - A fentiek alapján viszont máris lehet próbálkozni, kísérletezni, csak bátorság kell hozzá. Egy-két vázlat biztosan megszületik.)

V.Ildikó

Forrás:https://www.leleklanc.eoldal.hu/cikkek/gyogy_h_irek---egeszseg_-eletmod/mandala-keszitese-1.html

 

 

 

Jung felfedezte, hogy a mandalák rajzolása, festése és megálmodása az egyéniség kialakulási folyamatának, az individuációnak a természetes része. Arra Bíztatva pácienseit, hogy engedjék szabadon áramlani képzeletüket és előre megtervezett, tudatos minták használata nélkül készítsenek spontán mandalákat.” 
                                                                                                          S. Fincher: Mandalakészítés

 A mandala megalkotása különleges módon hat a szellemre és a lélekre. Az ősi, archetipikus formákkal, és a színekkel (melyek tudattalanunkban gyökereznek) való foglalatosság pozitív hatással van ránk. Az alkotás folyamata már önmagában véve egy meditációs folyamat, mely alatt eltávolodunk a mindennapi világunktól, megnyugszunk, ellazulunk, váratlan, segítő gondolatok, érzések bukkannak fel bennünk, és tágabb összefüggéseiben láthatjuk önmagunkat és a világunkat. A mandala elkészítése után megnő az energiaszintünk, kiegyensúlyozottabbak leszünk, lelkesebbek és motiváltabbak leszünk a belsőerő megtapasztalásának köszönhetően. A játékos önfelfedezés mandala segítségével személyes fejlődéshez, gyógyulás elősegítéséhez, és kiegyensúlyozott, boldog életvitel felé vezet.

 Hogyan kezdjük el?

A mandalával végzett munka legjobban magányosan végezhető, amikor minden elvárásunktól, szabadon, játékosan, próbálgatva, a véletleneket kihasználva, az ösztöneinkre hallgatva, alakzatokkal és színekkel töltjük ki a kört. A mandalák készítéséhez olyan nyugodt környezet a legmegfelelőbb, ahol legalább egy-két órán keresztül nem zavarnak meg.
A mandalák készülhetnek színes ceruzával, filctollal, temperával, olajfestékkel, üvegfestékkel, agyaggal, kővel, virágokkal, homokkal, bőrrel, fával, tehát bármilyen technikával. Most csak a festésről lesz szó a továbbiakban.

Általában A3-as rajzlapot használunk, természetesen ettől el lehet térni. Még szükség lehet körzőre, vonalzóra, de legjobb, ha szabadkézzel rajzolunk. A rajzoláshoz kényelmes munkahelyre van szükségünk és jó megvilágításra. Az alkotó légkör létrejöttéhez hozzájárul a csönd, vagy a halk, inspiráló zene. Gyertya gyújtásával és füstölővel elősegíthetjük, hogy az alkotásba gyorsabban mélyedhessünk el, és minél könnyebben elszakadhassunk a mindennapos gondjainktól. Helyezkedjünk el kényelmesen, lazítsunk, csukjuk be szemünket, és összpontosítsuk befelé a figyelmünket. Engedjünk szabadon felsejleni egy mandalát, önmagunkban, amit majd meg fogunk festeni. Ne bíráljuk, kritizáljuk, és fűzzünk hozzá megjegyzéseket, csak csendesen figyeljük meg, és jegyezzük meg jól.
A mandalák általában 3 koncentrikus körgyűrűből állnak. A kör közepén lévő kör a középpontot, majd utána következő körgyűrű a tudatalattit, majd a kör szélén található körgyűrű a személyiséget szimbolizálja. A mandala elkészítésénél két út lehetséges. Az egyik, mikor megrajzoljuk a teljes mintát, és kifestjük utána az egészet. A másik út, amit én személy szerint jobbnak találok, mikor megrajzoljuk a közepét, utána rögtön kifestjük, majd ebből kiindulva megrajzoljuk a tudatalatti területét, és kifestjük, és legvégül megrajzoljuk a személyiség területét a kör külső részét, és szintén kifestjük. Az a lényeg, hogy mindig a középpontból kiindulva dolgozzunk, mert a mandala lényegisége, hogy minden a középpontból árad ki. Ha kívülről befelé haladunk a festéssel, akkor a mandala alapvető igazságát hagyjuk figyelmen kívül, olyan mikor egy házat a kéményénél kezdve szeretnének felépíteni.

A rajzolás, és a festés közben figyeljünk a bennünk felmerülő érzésekre, és gondolatokra, s írjuk fel magunknak, akár a rajzlap szélére is készíthetünk jegyzeteket. Ha nem írjuk fel őket, akkor könnyen elfelejthetjük, mert olyanok, mint az álmok. Minden apró kis részlet fontos lehet, hogy később összeálljon a teljes kép.

Amikor elkészültünk, próbáljuk meg most már egészként is átérezni a mandalánkat, és figyeljünk önmagukra, milyen érzések és gondolatok bukkannak fel bennünk. Nincs jó vagy rossz mandala, nincs szép vagy csúnya mandala: mindegyik az adott időpillanatban tükröződő személyiségünket, és a lelkünk mélyéből felhozott üzeneteket mutatja. Ezért ne törekedjünk a szépségre, hogy másokat elkápráztassunk a mandaláink szépségével. A szépség majd jön magától, mikor személyiségünk elindul a fejlődés útján. Az igazi kreativitás, és a szépség lelkünk mélyén terem, ha sikerül lemerülnünk, és felhoznunk őket, akkor mandaláink lelket melengetően érdekesek, és gyönyörűek lesznek.

Kreatív, és gyönyörű alkotásokat kívánok mindenkinek!

Kiss Gábor

forrás:https://www.mandalaportal.hu/mandala/mandalakeszites.htm